Programul 4: Geo Bogza, Nina Cassian, Radu Cosașu
Programul al patrulea propus de Cineclubul OWR e dedicat unor scriitori – Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza – foarte activi în primele decenii ale regimului comunist, în ceea ce privește definirea importanței scenariului cinematografic în cadrul proiectelor naționale de film. Toți trei au participat, în anii ‘50 și ‘60, la colocvii organizate de comunitatea cineaștilor și de forurile culturale oficiale, au scris despre filme (Cosașu chiar frecvent și cu pasiune) și au încercat, în forme diverse și dintre cele mai ingenioase, să contribuie la progresul formulelor narative cinematografice prin scenariile pe care le-au conceput.
Mai ales Nina Cassian și Radu Cosașu par cuprinși de o efervescență creativă pe care o aplică documentarelor la care au colaborat, încercând constant să experimenteze și să propună structuri inedite, îndepărtate de realismul socialist ce marcase cultura primilor ani ai epocii comuniste din România. Geo Bogza pare, mai curând, o unealtă importantă pentru regim, prin prisma celebrității sale literare câștigate în perioada interbelică, și e mai adesea folosit drept protagonist al unor filme documentare ambițioase estetic, și mai rar pare el însuși cuprins de dorințe inovatoare scenaristice.
Programul include câte două documentare scrise sau la care au participat fiecare dintre aceștia. Filmele ni s-au părut incitante, uneori de-a dreptul surprinzătoare, deoarece se aventurează în căutarea de noi formule de exprimare ale unor idei angajate politic și social. Caracterul propagandistic inerent al acestor filme este, de multe ori, eclipsat de calitățile lor estetice, îmbinând registre și tonuri atât de eclectice, încât rezultatele propun elemente asociate în mod uzual atât cu filmul de ficțiune, cât și cu filmul documentar. Sunt fie feerii, fie satire la adresa unor deprinderi greșite ale societății contemporane lor, fie eseuri care trasează evoluțiile sociale din era comunistă – de multe ori, toate în cadrul aceluiași film.
Un loc aparte în program îl ocupă „Însemnări din călătorie. Cu trăsura prin New York”, care documentează sub forma unor notițe de călătorie plăcerea descoperirii metropolei americane de către Geo Bogza și de către Pantelie Tuțuleasa. De asemenea, am inclus ca bonus un foarte scurt subiect extras dintr-o ediție a „Jurnalului Pionierului” ce ilustrează o faimoasă poezie pentru copii, „În Țara lui Mură-n Gură”, scrisă de Nina Cassian. Nici unul dintre aceste două filme nu au contribuit, din motive diferite, la crearea unor tradiții documentare, dar reflectă contribuția autorilor lor la imaginarul epocii.
* Două dintre filmele programului – „Tehnică nouă, oameni culți” și „Tăbăcării” – se găsesc pe două dintre DVD-urile colecției „Sahia Vintage”, coordonată de Adina Brădeanu și disponibilă în librării. Mai multe despre proiect și despre studioul „Alexandru Sahia” puteți afla pe site-ul oficial al proiectului: https://sahiavintage.ro/
Ne-ar onora și bucura să vizionați întregul program într-o singură sesiune de vizionare – ca într-o sală de cinema -, căci propune o succesiune atent gândită a filmelor, pentru a potența calitatea și specificul lor. Aveți, însă, și opțiunea de a viziona fiecare film individual, în paginile special dedicate lor, unde veți găsi și alte informații despre ele.
(Ana Szel și Andrei Rus)
CONȚINUTUL PROGRAMULUI
1. Tăbăcarii (1963) 2. Însemnări de reporter (1967) 3. Tehnica nouă, oameni culți (1963) 4. Adevărata putere (1963) 5. 3 x 3 = ...? (1963) Bonus. În țara lui Mură-n Gură (1956)