Programul 7: Marta Meszaroș
Una dintre cele mai importante cineaste europene ale anilor ’70 – ’80, Márta Mészáros a petrecut doi ani în România, între 1957-1959, pe vremea când încă nu împlinise 30 de ani, fiind una dintre primele regizoare femei ale studioului „Alexandru Sahia”. Înainte cu un deceniu de a-și face debutul, în Ungaria natală, în lungmetrajul de ficțiune, Mészáros realiza cinci documentare de scurtmetraj în limba română, exersând deja unele dintre tehnicile narative recurente ale carierei ei viitoare.
În primul rând, în ciuda temelor-comandă ale filmelor sale românești, structura lor e nu de puțin ori complicată de trecerile de la un protagonist la altul, de trimiterile și revenirile succesive de la timpul prezent spre timpul trecut (și invers), sau de schimbările de ton de la o secvență la alta. Din multe puncte de vedere, toate aceste caracteristici se vor regăsi, în formule și mai complexe, în majoritatea filmelor sale de ficțiune de mai târziu, unele bucurându-se de un succes remarcabil. Tipurile de personaje predilecte ale documentarelor sunt, de asemenea, întâlnite mai târziu în lungmetrajele lui Mészáros, copiii și femeile aflându-se – în feluri diferite – în prim-planul preocupărilor sale de maturitate.
Sunt cu atât mai interesant de vizionat documentarele programului cu cât au fost realizate de cineastă în imediata apropiere temporală a perioadei rememorate de ea în faimoasa trilogie autobiografică a „jurnalelor” („Jurnal pentru copiii mei”, din 1984, „Jurnal pentru iubiții mei”, din 1987, și „Jurnal pentru mama și pentru tata”, din 1990). Două dintre filme – „Femeile zilelor noastre” (1958) și „Schimbul de mâine” (1959 – au fost digitalizare special cu ocazia aceasta, fiind greu accesibile până acum, iar „Să zâmbească toți copiii” (1957) a făcut parte, în urmă cu câțiva ani, dintr-un DVD al seriei „Sahia Vintage”, coordonată de Adina Brădeanu. Ni se pare un moment important acesta în care o parte destul de puțin cunoscută și analizată a carierei unei mari cineaste devine accesibilă, putând intra de acum mai ușor în exegezele dedicate Mártei Mészáros.
Ne-ar onora și bucura să vizionați întregul program într-o singură sesiune de vizionare – ca într-o sală de cinema -, căci propune o succesiune atent gândită a filmelor, pentru a potența calitatea și specificul lor. Aveți, însă, și opțiunea de a viziona fiecare film individual, în paginile special dedicate lor, unde veți găsi și alte informații despre ele.
(Ana Szel și Andrei Rus)
CONȚINUTUL PROGRAMULUI
1. Să zâmbească toți copiii (1957) 2. Femeile zilelor noastre (1958) 3. Schimbul de mâine (1959)